Veel stof doen ze in ieder geval opwaaien: de hoofddoekjes. Je ziet ze dan ook steeds vaker in de publieke ruimte, in de klas, of op het werk. Een hoofddoek wordt gedragen door jong en oud en kent verschillende achtergronden en verschijningsvormen. Een ding lijken de dragers van een hoofddoek met elkaar gemeen te hebben: ze zijn allen vrouw. In de discussie tussen voor- en tegenstanders van hoofddoekjes worden vaak onduidelijke argumenten gebruikt. Deze site wil duidelijke argumenten verzamelen.

"Het politieke debat over hoofdoekjes in de publieke ruimte zou ik graag voeren"

Nadat ex Groenlinks voorzitter Femke Halsema al eens geprobeerd had om de discussie over de hoofddoek aan te zwengelen buiten de PVV om, heeft nu ook VVD-Kamerlid Jeanine Hennis gepleit voor een politiek debat dat ambtenaren geen hoofddoekjes en andere religieuze symbolen meer zouden moeten dragen in publieke functies.
Jeanine Hennis pleite vandaag in een interview in dagblad de Pers voor een 'meer beschouwend debat' over de scheiding tussen kerk en staat. Zij zegt daarbij: "Alle religies zijn daarbij voor mij gelijk. Universiteiten, scholen, ook daarover zou ik in alle rust het debat willen voeren. 

Het debat over een duidelijkere scheiding tussen kerk en staat is volgens Hennis nu veel te 'krampachtig'. "De christelijke partijen drukken daar een enorm stempel op."  Hennis vervolgt: 'Soms denk ik, als ik kijk naar hoe het tot voor kort in Turkije was geregeld: wat doen we hier toch moeilijk met z'n allen.'  Verder zegt ze:  'kijk hoe Frankrijk en BelgiĆ« hiermee omgaan, waar de hoofddoek verboden is op openbare scholen'. 


In Belgiƫ zijn hoofddoekjes op scholen inderdaad niet toegestaan (evenals petjes, keppeltjes, etc) (zie ook: http://hoofddoekjes.blogspot.com/2011/02/verbod-hoofddoekjes-belgische-scholen.html#links)
maar gemeenten kunnen hoofddoek dragende ambtenaren wel toestaan mits hier voldoende draagvlak onder de bevolking voor is. Middels een referendum kunnen inwoners toestemmen of tegenstemmen per gemeente.

De christelijke partijen beschouwen dit echter als een aanval op de vrijheid van godsdienst. Dit blijkt  uit de reacties van de Christen Unie voorzitetr Andre Rouwvoet die bang is dat liberalen Godsdienstvrijheid overbodig vinden. Dat heeft mevrouw Hennis echter juist niet gezegd.


Volgens Mirjam Sterk (CDA) werkt  dit plan werkt de emancipatie van  hoofddoek dragende vrouwen juist tegen omdat er het risico wordt gelopen dat ze dan geen werk kunnen vinden terwijl dit kabinet juist meer mensen aan het werk wil hebben. Volgens mevrouw Sterk zijn er op deze wereld twee soorten landen: "Beschaafde Westerse landen met godsdienstvrijheid en landen als Iran. Vrijheid om te geloven wat je wil, is zo'n fundamenteel recht in beschaafde landen. Ik snap niet hoe een liberaal dat overbodig kan vinden." Ook dit is niet wat mevrouw Hennis bedoelde met haar betoog.

2 opmerkingen:

  1. Ben het wel eens met Hennis op dit punt. De overheid moet iedere schijn van inmenging van geloof in publieke ambtelijke functies verbannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze maakt weinig kans vrees ik, in Nederland is het hoofddoekje heilig. Ik stoor me mateloos dat bij mijn dochtertje opschool alle islamitsche meisjes een hoofddoekje mogen dragen maar de jongens in haar klas geen baseball cap mogen dragen. Mijn dochter wordt er tevens op aangesproken dat ze veel met jongens speelt, dat dat verkeerd zou zijn. Nu is er eindelijk een vrouw die hier iets aan wil doen, maar ze wordt door haar politieke tegenstanders direct voor gek verklaard. Jammer.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen normale, zinvolle, reacties dragen bij aan de discussie.

Hoofddoekjes.blogspot.com is niet verantwoordelijk voor misbruik middels reactie formulieren door reageerders.